Beskrivning av detaljplanen
Illustrationsbild som visar på placering av föreslagen bebyggelse, parkering och gård. Ett flerbostadshus placeras parallellt med Häradsvägen och radhus placeras utmed Rödhakevägen, en bit in på fastigheten.Översiktlig illustrationsplan över föreslagen bebyggelse. Illustration: CJ Studio

Bebyggelsestruktur

Bebyggelsen utmed Häradsvägen är varierad, med en blandning av villor, radhus, flerbostadshus, handelsverksamheter och skolbyggnader. Byggnaderna är placerade med olika avstånd från vägen och har varierande höjd. Där de har placerats i nära anslutning till vägen är entréer ofta bortvända från Häradsvägen. På flertalet platser kantas fastighetsgränserna av bullerplank, vilket skapar en upplevelse av slutenhet utmed vägen.

Detaljplanen möjliggör en ändrad markanvändning från handel och kontor till bostäder i form av flerbostadshus och radhus. Flerbostadshuset möjliggörs mot Häradsvägen i norr och anpassas i sin placering och volym efter gatans karaktär. De mer småskaliga radhusen placeras utmed Rödhakevägen i söder och bidrar till att skapa ett naturligt möte med enbostadshusen söder och öster om planområdet. Totalt möjliggör detaljplanen för cirka 34 lägenheter och 4 radhus.

Flerbostadshuset föreslås utformas som en lamellbyggnad om fyra våningar samt inredd vind. Byggnaden placeras mot gatan med en inramande förgårdsmark och genomgående entréer mot gatan. Entrévåningen markeras och särskiljs i sin utformning från byggnaden i övrigt. Tak utformas som sadeltak med takkupor, vari den översta bostadsvåningen inryms. Flerbostadshusets placering mot Häradsvägen bidrar till att gatan upplevs mer stadsmässig samtidigt som byggnaden bidrar till att skärma av bostadsgården från trafikbuller.

Radhusen anpassas efter terrängen och trappar ner höjdmässigt mot den befintliga bebyggelsen. Radhus i två våningar samt inredd vind möjliggörs. Tak utformas som sadeltak med längsgående nock. Radhusen placeras med ett avstånd om cirka 10 meter från Rödhakevägen, vilket möjliggör för förgårdsmark mot gatan. Strukturen avspeglar den luftiga och gröna karaktären utmed resterande del av vägen samtidigt som förgårdsmarken bidrar med att tydliggöra gränsen mellan kvartersmarken och den allmänna gatumarken. Trädgårdar möjliggörs även mot flerbostadshusens gemensamma gård mot norr.

Utöver ovanstående huvudbyggnader möjliggörs komplementbyggnader i form av cykelförråd och miljörum utmed Häradsvägen och Rödhakevägen.

Illustrationsbild som visar på föreslagen bebyggelstruktur i relation till omgivande bebyggelse. Den större volymen har inspirerats av radhusen på motsatt sida av Häradsvägen, medan de mer småskaliga radhusen har inspirerats av den glesare bebyggelsestrukturen i söder.Omgivande bebyggelsestruktur har inspirerat till utformningen av den föreslagna bebyggelsen. Mot norr möjliggörs för en mer storskalig volym medan skalan trappar ner mot söder. Även gestaltningselement återkommer, som sadeltak, förgårdsmark och grönskande gårdar. Illustration: CJ Studio.

Den föreslagna bebyggelsestrukturen har inspirerats av sin omgivning, där lamellhuset har tagit sin form från bebyggelsen på andra sidan Häradsvägen och radhusen har en mer småskalig karaktär, inspirerad av den brokiga villabebyggelsen utmed Rödhakevägen.

Gestaltning

En bärande stadsbyggnadsidé för detaljplaneförslaget är att anpassa den nya bebyggelsen till de två vägarna som omger tomten och deras olika karaktär. Häradsvägen är bred med ett högt tempo och långa siktlinjer. Rödhakevägen är smal, med ett lågt tempo och ramas in av träd och buskar. Detta ligger till grund för valet av de olika bostadstyperna, deras placering och utformning – ett flerbostadshus nära Häradsvägen och radhus med trädgårdar mot Rödhakevägen som trappar ner längst gatans sluttning.

Illustrationsvy över området, sett från norr. Bilden visar på hur bebyggelsen möter Häradsvägen med förgårdsmark och att en gemensam grön gård kan skapas mellan flerbostadshuset och radhusen bakom.Flerbostadshuset placeras mot Häradsvägen, vilket bidrar ökad stadsmässighet utmed vägen. Byggnadens placering bidrar till att en grön gemensam gård kan skapas, som är skyddad från buller och andra trafikstörningar. Illustration: CJ Studio.

Flerbostadshuset mot Häradsvägen placeras ett par meter från gång- och cykelvägen för att ge plats åt förgårdsmark. Förgårdsmarken ramar in flerbostadshuset med grönska och syftar till att balansera mötet med grönytan på andra sidan Häradsvägen. Den skapar också en tydlighet mellan var kvartersmarken slutar och den allmänna platsmarken börjar. Entréerna till byggnaden görs genomgående för att bidra med liv och rörelse i markplan mot Häradsvägen.

Flerbostadshusets fyra våningar med inredd vind delas upp i tre delar horisontellt genom en entrévåning, ett mittparti och sadeltak. Indelningen ger ett intressant uttryck i den mänskliga skalan och bidrar till att ta ner husets upplevda höjd. Entrévåningen markeras genom gedigna och robusta material i ögonhöjd. På mittpartiet bidrar balkonger till en öppen och varierad fasad. Balkongerna mot Häradsvägen tillåts maximalt kraga ut 0,5 meter från fasad, i syfte att bibehålla en öppenhet kring vägen. I sadeltaket möjliggörs för takkupor, ett element som känns igen i området, och däri inryms den översta bostadsvåningen.

Häradsvägens relativt raka och plana sträckning förbi fastigheten gör flerbostadshusets gavel väl synlig. Gavelns gestaltning kan därför bidra till ett mjukare och mer småskaligt intryck av en trafikerad gata. Detta kan göras genom att inte stänga fasaden eller vända den ifrån bullret på Häradsvägen, utan i stället lyfta fram boendekvaliteter som ljusinsläpp och balkonger.

Illustrationsvy som visar på flerbostadshuset sett från Häradsvägen. Byggnaden möter upp vägen på ett tydligt sätt. och delas upp i tre vertikala delar med en urskiljande sockelvåning, ett mittenparti och ett sadeltak med takkupor högst upp.Flerbostadshuset delas horisontellt in i tre tydliga delar: sockelvåningen, det robusta mittenpartiet och sadeltaket. Illustration: CJ Studio.

Flerbostadshuset hjälper till att skärma av både den befintliga och föreslagna bebyggelsen från den trafikerade Häradsvägen. Mot söder skapas en bostadsgård, skyddad från trafikbuller och andra störningar. Bostadsgården utformas med grönska och ytor för möten och lek. Närmast korsningen mot Rödhakevägen skapas yta för boendeparkering.

Illustrationsvy som visar radhusen sett från Rödhakevägen. Mot gatan finns en bredare förgårdsmark, där varje radhus får en egen parkering. Radhusen trappar ner i höjd med terrängen.Mot Häradsvägen möjliggörs radhus, placerade en bit in från gatan. Bebyggelsen trappar ner mot sydöst, vilket bidrar till ett naturligt möte mot befintliga villor. Illustration: CJ Studio.

För att spegla Rödhakevägens karaktär placeras radhusen med trädgårdar närmast gatan som på så sätt hjälper till att bibehålla gatans inramning av träd och buskar. Husen medges en höjd på två våningar med sadeltak där takfoten följer gatan. Radhusens höjd trappar ner med gatans lutning och är som lägst i sydost, i syfte att skapa ett välanpassat möte med den befintliga bebyggelsen och markera varje radhus som en egen bostad.

Hela planområdet ramas in av grönska, där befintliga träd bevaras och nya träd planteras. Den gröna inramningen mjukar upp upplevelsen från omgivande fastigheter, minskar risk för insyn samt markerar fastighetsgränserna.

Illustration över sektioner sett från nordväst respektive väst/sydväst, som visar volymerna i relation till sin omgivning. Sektion A visar på bebyggelsens volymer sett från nordväst. Sektion B visar på bebyggelsens volymer sett från väst/sydväst. Illustration: CJ Studio.

Stadsbild och landskapsbild

Området upplevs i dagsläget som odefinierat och otydligt, och utgörs i huvudsak av hårdgjorda och öppna ytor. I sydost finns en verksamhetsbyggnad i en till två våningar, omgärdat av plank. Byggnaden har en brokig utformning då den har byggts till vid olika tillfällen sedan den uppfördes.

Planförslaget innebär en förändrad stadsbild genom att öppna, outnyttjade och hårdgjorda ytor bebyggs. Planförslaget bidrar till att gränser mellan allmän plats och kvartersmark tydliggörs och att området definieras. Mot Häradsvägen bidrar flerbostadshusen med stadsmässighet, med en mer reslig volym som möter gatans dominans. En sammanhållen gemensam bostadsgård skapas, där parkering placeras närmast korsningen mot Rödhakevägen. Mot öster möjliggörs för en grön gård utformad för lek, möten och gemenskap.

Radhusen anpassas till bebyggelsestrukturen utmed Rödhakevägen, genom att de följer gatans sluttning och trappar ned i skala mot befintliga villor. Omgivande villabebyggelsens placering i förhållande till Rödhakevägen återkommer genom att bredare förgårdsmark skapas framför radhusen.

Bilder visar på hur skuggan från den föreslagna bebyggelsen faller under olika tider på dagen under juni respektive september. Skuggförhållanden vid sommarsolstånd (juni) samt höstdagjämning (september). Illustration: CJ Studio.

Ljusförhållanden

Planområdet ligger på en sådan plats att goda ljusförhållanden kan skapas, både för den befintliga och nya bebyggelsen. Eftersom planområdet omgärdas av vägar bedöms området vara lämplig för exploatering utifrån ett solljusperspektiv. Påverkan på befintlig bebyggelse bedöms som liten.

Bebyggelsen ges en gemensam gård som vetter mot söder. Genom att de lägre radhusen placeras i söder får gården gott om ljus under merparten av dagen. Radhusen förses med egen trädgård mot såväl väst som öst.

Tillgänglighet till bostadshus

Planerad bebyggelse ska ha tillgängliga entréer och tillgängliga inomhusmiljöer. Tillgängligheten bedöms vara god då det inte finns några större höjdskillnader inom planområdet. Tillgängligheten till och inom byggnaderna regleras vid prövning av bygglov och anmälan enligt plan- och bygglagen, PBL.

Flerbostadshuset får genomgående entréer, vilket möjliggör för boende och besökare att nå huset både från innergården och Häradsvägen. Parkering för rörelsehindrad möjliggörs på den gemensamma parkeringen och entréerna till flerbostadshusen placeras inom ett avstånd om 25 meter från denna. Radhusen ges egna tillgängliga parkeringar.

Räddningstjänst

Detaljplanen möjliggör god framkomlighet för räddningstjänstens fordon. Södertörns brandsvarsförbunds PM 608 och 609 angående framkomlighet och brandvattenförsörjning ska beaktas i projekteringen.

Avfallshantering

Avfallshantering ska ske enligt kommunens avfallsplan. Ett gemensamt miljörum för avfallshantering och källsortering möjliggörs utmed Rödhakevägen. Denna placeras under 10 meter från gatan och som längst cirka 50 meter från bostadsentréerna. Avfallsfordon tillåts stanna till utmed gatan.

Lek och rekreation

På den gemensamma bostadsgården finns möjlighet att placera lekinstallationer för de boende i husen.

Offentlig service

Detaljplanen möjliggör inte för offentlig service.

Kommersiell service

Detaljplanen möjliggör inte för kommersiell service.

Arbetsplatser

Detaljplanen möjliggör inte för nya arbetsplatser.

Gator och trafik

Gatustruktur

Detaljplanen medför inga omfattande förändringar i befintligt gatunät. För att skapa en mer trafiksäker korsning vid Häradsvägen/Rödhakevägen föreslås utformningen av befintligt övergångsställe ses över och justeras i syfte att undvika att fordon blockerar övergångsstället och för att säkerställa god sikt i korsningen. Mot Häradsvägen avsätts yta mellan plangränsen och befintlig gång- och cykelbana. Detaljplanen omöjliggör därmed inte för en standardhöjning av det lokala gång- och cykelstråket. Den i nuläget 3 meter breda gång- och cykelbanan kan vid behov breddas till 4 meter.

Utfart från en gemensam boendeparkering planeras mot Rödhakevägen. En befintlig utfart finns från fastigheten Odalmannen 1, som föreslås flyttas cirka 8 meter norrut. Radhusen föreslås ges enskilda parkeringsplatser som nås direkt från Rödhakevägen.

Långsjöskolans besöks- och personalparkering ligger nordväst om planområdet. Från parkeringen finns en anslutande gångbana som leder till skolan via Hagvägen/Ålyckevägen. För barn som ankommer till skolan med buss från hållplats Lövsångarvägen finns en planskild gångväg som ansluter till gångbanan. Sammantaget finns en säker skolväg som inte påverkas av trafiken från detaljplaneområdet eller avlämningstrafik till skolan. Utöver Hagvägen/Ålyckevägen nås Långsjöskolan via Rödhakevägen som i dagsläget saknar gångbana. Rödhakevägen är en liten lokalgata som kantas av villatomter. Gatan är reglerad med ett förbud mot genomfartstrafik för att minimera trafikflödena längs gatan.

Den föreslagna exploateringen påverkar Rödhakevägen genom att fyra in-/utfarter tillkommer till radhusens parkeringar. Den tillkommande trafiken till och från planområdet bedöms inte påverka trafiksäkerheten, eftersom det endast handlar om ett fåtal tillkommande trafikrörelser. Det är endast trafikrörelserna till och från radhusens parkeringar som eventuellt kommer interagera med elevernas väg till Långsjöskolan. I dagsläget finns det redan flertalet in- och utfarter till villorna längs Rödhakegatan, och med tanke på den befintliga småskaliga utformningen av gatan håller trafiken låg hastighet. Gatans reglering med genomfartsförbud innebär även att trafikflödet är begränsat till boende längs gatan.

Befintligt övergångsställe med cykelpassage invid Häradsvägen föreslås flyttas längre söderut på Rödhakevägen. Detta för att möjliggöra en säkrare korsningspunkt och bättre siktförhållanden.

Parkering

I nuläget ligger detaljplanen inom Huddinges parkeringsprograms zon C, då den ligger på ett radiellt avstånd som överstiger 1 200 meter från spårstation. Vid utbyggnad av Spårväg syd planeras en station i närhet av Segeltorp centrum. Detta gör att planområdet i framtiden kommer att ligga inom zon B (600–1 200 meter radiellt avstånd från spårstation). I kombination med planområdets läge i förhållande till övrig kollektivtrafik och service kan användandet av flexibla parkeringstal motiveras förutsatt att lämpliga mobilitetsåtgärder genomförs.

Grundbehovet av parkering ska beräknas utifrån zon C. För att parkeringstalen för bil ska gälla ska förutsättningarna som anges i bilaga 1 till parkeringsprogrammet vara uppfyllda.

Cykelparkering för boende löses i huvudsak i cykelrum, placerad öster om flerbostadshuset utmed Häradsvägen. Cykelparkering för besökare sker i cykelställ av god standard som ska vara placerade i närheten av entréerna. Cykelparkeringar utomhus ska vara väderskyddade, trygga, upplysta samt med möjlighet att låsa fast ramen. Cykelparkering för radhusen löses i anslutning till radhusen. Både inomhus- och utomhusparkeringen ska ha plats för lådcyklar och cykelkärror.

Utifrån planområdets specifika förutsättningar i kombination med mobilitetsåtgärder bedöms en reducering av antalet parkeringsplatser med 10 procent vara möjlig. Boendeparkering ska lösas på en gemensam parkeringsyta samt vid de fyra radhusen. Besöksparkering föreslås samordnas med Långsjöskolans parkering på angränsande parkeringsyta. Besöksparkering löses via avtal mellan exploatören och Huddinge samhällsfastigheter.

Enligt parkeringspolicyn i Huddinge kommun beräknas parkeringsbehovet för bil för småhus vara 2 då parkeringen löses på tomt och 1 om parkeringen löses på en samordnad parkering. Förslaget innebär att radhusens parkeringsplatser samordnas mellan den gemensamma parkeringen och tomtparkering och att ett kombinerat parkeringstal om 1,5 används. Denna lösning förutsätter att parkeringarna vid radhus kan klara standard för parkering för rörelsehindrad.

På den gemensamma parkeringsytan anpassas en plats för rörelsehindrade, som placeras inom 25 meter från bostadshusens entréer.

Mobility management

Mobilitetsåtgärder kan påverka individers val av färdmedel till mer hållbara alternativ. Med flexibla parkeringstal kan åtgärder genomföras för att reducera de grundläggande parkeringstalen. Möjliga åtgärder som föreslås är cykelpool med plats för lådcyklar och elcykel, bilpool, kollektivtrafikskärm och realtidsinformation vid entréerna, årskort för kollektivtrafik samt förvaringsboxar för hemleveranser.

Exploatören ansvarar att upprätta en handlingsplan för flexibla parkeringstal som ska biläggas kommande exploateringsavtal och följas upp i bygglovsprocessen.

Ärendeinformation

Planförfarande

Detaljplanen hanteras enligt plan- och bygglagen (2010:900) med dess lydelse från 2015-01-02. Planarbetet bedrivs med ett standardförfarande. Om det bedöms nödvändigt under planarbetets gång kan byte av förfarande ske till utökat planförfarande enligt PBL 2010:900. Ett planprogram bedöms inte nödvändigt. 

Genomförandetid

Genomförandetiden för detaljplanen är 10 år. Genomförandetiden börjar då beslutet att anta detaljplanen vunnit laga kraft. När detaljplanens genomförandetid börjar kan bygglov enligt detaljplanen lämnas. Efter genomförandetidens utgång får planen ändras eller upphävas utan att rättigheter som uppkommit genom planen beaktas (4 kap. 40 § plan- och bygglagen), men planen fortsätter att gälla om inte kommunen ändrar eller upphäver planen.

Huvudmannaskap

Detaljplanen omfattar ingen allmän plats. Huvudmannaskapet för omgivande allmän platsmark är kommunalt.

Tidplan

Samråd                               kvartal 2 2024

Granskning                         kvartal 4 2024

Antagande                          kvartal 2 2025