Bebyggelsen utmed Häradsvägen är varierad, med en blandning av villor, radhus, flerbostadshus, handelsverksamheter och skolbyggnader. Byggnaderna är placerade med olika avstånd från vägen och har varierande höjd. Där de har placerats i nära anslutning till vägen är entréer ofta bortvända från Häradsvägen. På flertalet platser kantas fastighetsgränserna av bullerplank, vilket skapar en upplevelse av slutenhet utmed vägen.
Detaljplanen möjliggör en ändrad markanvändning från handel och kontor till bostäder i form av flerbostadshus och radhus. Flerbostadshuset möjliggörs mot Häradsvägen i norr och anpassas i sin placering och volym efter gatans karaktär. De mer småskaliga radhusen placeras utmed Rödhakevägen i söder och bidrar till att skapa ett naturligt möte med enbostadshusen söder och öster om planområdet. Totalt möjliggör detaljplanen för cirka 34 lägenheter och 4 radhus.
Flerbostadshuset föreslås utformas som en lamellbyggnad om fyra våningar samt inredd vind. Byggnaden placeras mot gatan med en inramande förgårdsmark och genomgående entréer mot gatan. Entrévåningen markeras och särskiljs i sin utformning från byggnaden i övrigt. Tak utformas som sadeltak med takkupor, vari den översta bostadsvåningen inryms. Flerbostadshusets placering mot Häradsvägen bidrar till att gatan upplevs mer stadsmässig samtidigt som byggnaden bidrar till att skärma av bostadsgården från trafikbuller.
Radhusen anpassas efter terrängen och trappar ner höjdmässigt mot den befintliga bebyggelsen. Radhus i två våningar samt inredd vind möjliggörs. Tak utformas som sadeltak med längsgående nock. Radhusen placeras med ett avstånd om cirka 10 meter från Rödhakevägen, vilket möjliggör för förgårdsmark mot gatan. Strukturen avspeglar den luftiga och gröna karaktären utmed resterande del av vägen samtidigt som förgårdsmarken bidrar med att tydliggöra gränsen mellan kvartersmarken och den allmänna gatumarken. Trädgårdar möjliggörs även mot flerbostadshusens gemensamma gård mot norr.
Utöver ovanstående huvudbyggnader möjliggörs komplementbyggnader i form av cykelförråd och miljörum utmed Häradsvägen och Rödhakevägen.
Den föreslagna bebyggelsestrukturen har inspirerats av sin omgivning, där lamellhuset har tagit sin form från bebyggelsen på andra sidan Häradsvägen och radhusen har en mer småskalig karaktär, inspirerad av den brokiga villabebyggelsen utmed Rödhakevägen.
En bärande stadsbyggnadsidé för detaljplaneförslaget är att anpassa den nya bebyggelsen till de två vägarna som omger tomten och deras olika karaktär. Häradsvägen är bred med ett högt tempo och långa siktlinjer. Rödhakevägen är smal, med ett lågt tempo och ramas in av träd och buskar. Detta ligger till grund för valet av de olika bostadstyperna, deras placering och utformning – ett flerbostadshus nära Häradsvägen och radhus med trädgårdar mot Rödhakevägen som trappar ner längst gatans sluttning.
Flerbostadshuset mot Häradsvägen placeras ett par meter från gång- och cykelvägen för att ge plats åt förgårdsmark. Förgårdsmarken ramar in flerbostadshuset med grönska och syftar till att balansera mötet med grönytan på andra sidan Häradsvägen. Den skapar också en tydlighet mellan var kvartersmarken slutar och den allmänna platsmarken börjar. Entréerna till byggnaden görs genomgående för att bidra med liv och rörelse i markplan mot Häradsvägen.
Flerbostadshusets fyra våningar med inredd vind delas upp i tre delar horisontellt genom en entrévåning, ett mittparti och sadeltak. Indelningen ger ett intressant uttryck i den mänskliga skalan och bidrar till att ta ner husets upplevda höjd. Entrévåningen markeras genom gedigna och robusta material i ögonhöjd. På mittpartiet bidrar balkonger till en öppen och varierad fasad. Balkongerna mot Häradsvägen tillåts maximalt kraga ut 0,5 meter från fasad, i syfte att bibehålla en öppenhet kring vägen. I sadeltaket möjliggörs för takkupor, ett element som känns igen i området, och däri inryms den översta bostadsvåningen.
Häradsvägens relativt raka och plana sträckning förbi fastigheten gör flerbostadshusets gavel väl synlig. Gavelns gestaltning kan därför bidra till ett mjukare och mer småskaligt intryck av en trafikerad gata. Detta kan göras genom att inte stänga fasaden eller vända den ifrån bullret på Häradsvägen, utan i stället lyfta fram boendekvaliteter som ljusinsläpp och balkonger.
Flerbostadshuset hjälper till att skärma av både den befintliga och föreslagna bebyggelsen från den trafikerade Häradsvägen. Mot söder skapas en bostadsgård, skyddad från trafikbuller och andra störningar. Bostadsgården utformas med grönska och ytor för möten och lek. Närmast korsningen mot Rödhakevägen skapas yta för boendeparkering.
För att spegla Rödhakevägens karaktär placeras radhusen med trädgårdar närmast gatan som på så sätt hjälper till att bibehålla gatans inramning av träd och buskar. Husen medges en höjd på två våningar med sadeltak där takfoten följer gatan. Radhusens höjd trappar ner med gatans lutning och är som lägst i sydost, i syfte att skapa ett välanpassat möte med den befintliga bebyggelsen och markera varje radhus som en egen bostad.
Hela planområdet ramas in av grönska, där befintliga träd bevaras och nya träd planteras. Den gröna inramningen mjukar upp upplevelsen från omgivande fastigheter, minskar risk för insyn samt markerar fastighetsgränserna.
Området upplevs i dagsläget som odefinierat och otydligt, och utgörs i huvudsak av hårdgjorda och öppna ytor. I sydost finns en verksamhetsbyggnad i en till två våningar, omgärdat av plank. Byggnaden har en brokig utformning då den har byggts till vid olika tillfällen sedan den uppfördes.
Planförslaget innebär en förändrad stadsbild genom att öppna, outnyttjade och hårdgjorda ytor bebyggs. Planförslaget bidrar till att gränser mellan allmän plats och kvartersmark tydliggörs och att området definieras. Mot Häradsvägen bidrar flerbostadshusen med stadsmässighet, med en mer reslig volym som möter gatans dominans. En sammanhållen gemensam bostadsgård skapas, där parkering placeras närmast korsningen mot Rödhakevägen. Mot öster möjliggörs för en grön gård utformad för lek, möten och gemenskap.
Radhusen anpassas till bebyggelsestrukturen utmed Rödhakevägen, genom att de följer gatans sluttning och trappar ned i skala mot befintliga villor. Omgivande villabebyggelsens placering i förhållande till Rödhakevägen återkommer genom att bredare förgårdsmark skapas framför radhusen.
Planområdet ligger på en sådan plats att goda ljusförhållanden kan skapas, både för den befintliga och nya bebyggelsen. Eftersom planområdet omgärdas av vägar bedöms området vara lämplig för exploatering utifrån ett solljusperspektiv. Påverkan på befintlig bebyggelse bedöms som liten.
Bebyggelsen ges en gemensam gård som vetter mot söder. Genom att de lägre radhusen placeras i söder får gården gott om ljus under merparten av dagen. Radhusen förses med egen trädgård mot såväl väst som öst.
Planerad bebyggelse ska ha tillgängliga entréer och tillgängliga inomhusmiljöer. Tillgängligheten bedöms vara god då det inte finns några större höjdskillnader inom planområdet. Tillgängligheten till och inom byggnaderna regleras vid prövning av bygglov och anmälan enligt plan- och bygglagen, PBL.
Flerbostadshuset får genomgående entréer, vilket möjliggör för boende och besökare att nå huset både från innergården och Häradsvägen. Parkering för rörelsehindrad möjliggörs på den gemensamma parkeringen och entréerna till flerbostadshusen placeras inom ett avstånd om 25 meter från denna. Radhusen ges egna tillgängliga parkeringar.
Detaljplanen möjliggör god framkomlighet för räddningstjänstens fordon. Södertörns brandsvarsförbunds PM 608 och 609 angående framkomlighet och brandvattenförsörjning ska beaktas i projekteringen.
Avfallshantering ska ske enligt kommunens avfallsplan. Ett gemensamt miljörum för avfallshantering och källsortering möjliggörs utmed Rödhakevägen. Denna placeras under 10 meter från gatan och som längst cirka 50 meter från bostadsentréerna. Avfallsfordon tillåts stanna till utmed gatan.
På den gemensamma bostadsgården finns möjlighet att placera lekinstallationer för de boende i husen.
Detaljplanen möjliggör inte för offentlig service.
Detaljplanen möjliggör inte för kommersiell service.
Detaljplanen möjliggör inte för nya arbetsplatser.
Detaljplanen medför inga omfattande förändringar i befintligt gatunät. För att skapa en mer trafiksäker korsning vid Häradsvägen/Rödhakevägen föreslås utformningen av befintligt övergångsställe ses över och justeras i syfte att undvika att fordon blockerar övergångsstället och för att säkerställa god sikt i korsningen. Mot Häradsvägen avsätts yta mellan plangränsen och befintlig gång- och cykelbana. Detaljplanen omöjliggör därmed inte för en standardhöjning av det lokala gång- och cykelstråket. Den i nuläget 3 meter breda gång- och cykelbanan kan vid behov breddas till 4 meter.
Utfart från en gemensam boendeparkering planeras mot Rödhakevägen. En befintlig utfart finns från fastigheten Odalmannen 1, som föreslås flyttas cirka 8 meter norrut. Radhusen föreslås ges enskilda parkeringsplatser som nås direkt från Rödhakevägen.
Långsjöskolans besöks- och personalparkering ligger nordväst om planområdet. Från parkeringen finns en anslutande gångbana som leder till skolan via Hagvägen/Ålyckevägen. För barn som ankommer till skolan med buss från hållplats Lövsångarvägen finns en planskild gångväg som ansluter till gångbanan. Sammantaget finns en säker skolväg som inte påverkas av trafiken från detaljplaneområdet eller avlämningstrafik till skolan. Utöver Hagvägen/Ålyckevägen nås Långsjöskolan via Rödhakevägen som i dagsläget saknar gångbana. Rödhakevägen är en liten lokalgata som kantas av villatomter. Gatan är reglerad med ett förbud mot genomfartstrafik för att minimera trafikflödena längs gatan.
Den föreslagna exploateringen påverkar Rödhakevägen genom att fyra in-/utfarter tillkommer till radhusens parkeringar. Den tillkommande trafiken till och från planområdet bedöms inte påverka trafiksäkerheten, eftersom det endast handlar om ett fåtal tillkommande trafikrörelser. Det är endast trafikrörelserna till och från radhusens parkeringar som eventuellt kommer interagera med elevernas väg till Långsjöskolan. I dagsläget finns det redan flertalet in- och utfarter till villorna längs Rödhakegatan, och med tanke på den befintliga småskaliga utformningen av gatan håller trafiken låg hastighet. Gatans reglering med genomfartsförbud innebär även att trafikflödet är begränsat till boende längs gatan.
Befintligt övergångsställe med cykelpassage invid Häradsvägen föreslås flyttas längre söderut på Rödhakevägen. Detta för att möjliggöra en säkrare korsningspunkt och bättre siktförhållanden.
I nuläget ligger detaljplanen inom Huddinges parkeringsprograms zon C, då den ligger på ett radiellt avstånd som överstiger 1 200 meter från spårstation. Vid utbyggnad av Spårväg syd planeras en station i närhet av Segeltorp centrum. Detta gör att planområdet i framtiden kommer att ligga inom zon B (600–1 200 meter radiellt avstånd från spårstation). I kombination med planområdets läge i förhållande till övrig kollektivtrafik och service kan användandet av flexibla parkeringstal motiveras förutsatt att lämpliga mobilitetsåtgärder genomförs.
Grundbehovet av parkering ska beräknas utifrån zon C. För att parkeringstalen för bil ska gälla ska förutsättningarna som anges i bilaga 1 till parkeringsprogrammet vara uppfyllda.
Cykelparkering för boende löses i huvudsak i cykelrum, placerad öster om flerbostadshuset utmed Häradsvägen. Cykelparkering för besökare sker i cykelställ av god standard som ska vara placerade i närheten av entréerna. Cykelparkeringar utomhus ska vara väderskyddade, trygga, upplysta samt med möjlighet att låsa fast ramen. Cykelparkering för radhusen löses i anslutning till radhusen. Både inomhus- och utomhusparkeringen ska ha plats för lådcyklar och cykelkärror.
Utifrån planområdets specifika förutsättningar i kombination med mobilitetsåtgärder bedöms en reducering av antalet parkeringsplatser med 10 procent vara möjlig. Boendeparkering ska lösas på en gemensam parkeringsyta samt vid de fyra radhusen. Besöksparkering föreslås samordnas med Långsjöskolans parkering på angränsande parkeringsyta. Besöksparkering löses via avtal mellan exploatören och Huddinge samhällsfastigheter.
Enligt parkeringspolicyn i Huddinge kommun beräknas parkeringsbehovet för bil för småhus vara 2 då parkeringen löses på tomt och 1 om parkeringen löses på en samordnad parkering. Förslaget innebär att radhusens parkeringsplatser samordnas mellan den gemensamma parkeringen och tomtparkering och att ett kombinerat parkeringstal om 1,5 används. Denna lösning förutsätter att parkeringarna vid radhus kan klara standard för parkering för rörelsehindrad.
På den gemensamma parkeringsytan anpassas en plats för rörelsehindrade, som placeras inom 25 meter från bostadshusens entréer.
Mobilitetsåtgärder kan påverka individers val av färdmedel till mer hållbara alternativ. Med flexibla parkeringstal kan åtgärder genomföras för att reducera de grundläggande parkeringstalen. Möjliga åtgärder som föreslås är cykelpool med plats för lådcyklar och elcykel, bilpool, kollektivtrafikskärm och realtidsinformation vid entréerna, årskort för kollektivtrafik samt förvaringsboxar för hemleveranser.
Exploatören ansvarar att upprätta en handlingsplan för flexibla parkeringstal som ska biläggas kommande exploateringsavtal och följas upp i bygglovsprocessen.
Detaljplanen hanteras enligt plan- och bygglagen (2010:900) med dess lydelse från 2015-01-02. Planarbetet bedrivs med ett standardförfarande. Om det bedöms nödvändigt under planarbetets gång kan byte av förfarande ske till utökat planförfarande enligt PBL 2010:900. Ett planprogram bedöms inte nödvändigt.
Genomförandetiden för detaljplanen är 10 år. Genomförandetiden börjar då beslutet att anta detaljplanen vunnit laga kraft. När detaljplanens genomförandetid börjar kan bygglov enligt detaljplanen lämnas. Efter genomförandetidens utgång får planen ändras eller upphävas utan att rättigheter som uppkommit genom planen beaktas (4 kap. 40 § plan- och bygglagen), men planen fortsätter att gälla om inte kommunen ändrar eller upphäver planen.
Detaljplanen omfattar ingen allmän plats. Huvudmannaskapet för omgivande allmän platsmark är kommunalt.
Samråd kvartal 2 2024
Granskning kvartal 4 2024
Antagande kvartal 2 2025