Planeringsförutsättningar

Tidigare ställningstaganden

Kommunala

Detaljplaner och områdesbestämmelser

Den för området gällande detaljplanen (del av Kv Odalmannen) möjliggör för handel och kontor i två våningar, med en maximal exploatering om 500 kvadratmeter bruttoarea exklusive garage och förråd. Exploateringen möjliggörs inom planområdets södra del, där befintlig byggnad är placerad. Merparten av planområdet är reglerat med prickmark och får inte bebyggas. Diagonalt genom planområdet finns en ledningsrätt. Detaljplanen vann laga kraft år 2003 och genomförandetiden har gått ut.

Planbesked

Kommunstyrelsen lämnade den 22 september 2021 positivt planbesked avseende planläggning av fastigheten Odalmannen 1. Vid tillfället avsåg ansökan möjliggörande av bostäder i form av radhus.

Planuppdrag och program

Den 5 april 2023 beslutade Kommunstyrelsen om planuppdrag för området. Syftet med planläggningen är enligt planuppdraget att pröva ny bebyggelse för bostäder i blandad form, där övervägande del utformas som flerbostadshus, med goda boendekvaliteter och god gestaltning som på ett omsorgsfullt sätt anpassas till området. Planläggningen syftar även till att definiera gaturummet genom ett genomarbetat och väl gestaltat möte mellan den planerade bebyggelsen och Häradsvägen. Projektet ska därmed bidra till utveckling och varsam förtätning i ett kollektivtrafiknära läge i Segeltorp.

Detaljplanen har inte föregåtts av planprogram.

Översiktsplan

Huddinge kommuns gällande översiktsplan, ÖP 2030, anger området kring Häradsvägen som ett förtätningsområde. Planområdet är en del av Segeltorps förtätnings- och utbyggnadsområde då planområdet ligger inom 600 meter från Segeltorp centrum. Häradsvägen pekas ut som del av stamnät för kollektivtrafik, utmed övergripande huvudcykelstråk markeras.

Enligt Huddinge kommuns reviderade översiktsplan, ÖP 2050, anges planområdet som ett område där komplettering kan prövas.

Utvecklingsplan

Planområdet berörs inte av någon utvecklingsplan.

Kommunala beslut i övrigt

Kommunfullmäktige beslutade 2017 att godkänna ett ramavtal för Sverigeförhandlingen samt ett objektavtal om Spårväg syd mellan staten, Stockholms stad och Huddinge kommun. Huddinge kommun åtar sig enligt avtalet att bygga 18 500 nya bostäder inom spårvägens influensområde till och med år 2035. Planområdet ingår i Spårväg syds influensområde.

Regionala

Regionplan

Planområdet ligger inom ett primärt bebyggelseläge, enligt den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen, RUFS 2050. De primära bebyggelselägena bedöms ha potential att utvecklas till täta och sammanhängande miljöer med vissa urbana kvaliteter. Platserna har en god regional tillgänglighet belägna inom 1200 meter från stationer eller cirka 700 meter från busshållplatser på stomnätet.

Förhållningssätt för de primära bebyggelselägena är bland annat att: nyttja de relativt sett bästa kollektivtrafiklägena i varje kommun för tät bebyggelseutveckling, komplettera, omvandla och förtäta bebyggelsen i dessa områden utifrån platsens lokala förutsättningar; planera för en mångsidig och funktionsblandad stads- och bebyggelsemiljö; planera för ett blandat bostadsbestånd där hushåll och individer med olika behov och förutsättningar har möjlighet att bo; effektivisera användningen av parkeringsplatser exempelvis genom gröna parkeringstal.

Övriga förutsättningar

Riksintressen

Detaljplanen berörs inte av några riksintressen.

Hushållningsbestämmelser enligt 3 kap. miljöbalken

Detaljplanen berörs inte av några hushållningsbestämmelser enligt 3 kap. miljöbalken.

Miljökvalitetsnormer

Miljökvalitetsnormer för vatten

Planområdet ligger inom SMHI:s huvudavrinningsområde 61 Norrström och avrinner till Mälaren-Rödstensfjärden.

Den ekologiska statusen för Mälaren-Rödstensfjärden är klassad som god. Den kemiska statusen uppnår ej god. I stort sett alla svenska vattenförekomster har högre halter av kvicksilver och polybromerade difenyletrar (PBDE) än gränsvärdena inom EU. Utöver de överallt överskridande ämnena är även de prioriterade ämnena perfluoroktansulfon (PFOS) och tributyltenn (TBT) klassade som uppnår ej god, vilket bidrar till den kemiska statusen. Miljökvalitetsnormen är att god kemisk status gällande PFOS och TBT ska uppnås 2027.

Miljökvalitetsnormer för luft

Främsta källor för luftföroreningar utgörs av trafiken på Häradsvägen. Enligt SLB Analys understiger halterna av PM10 och kväveoxider i planområdet miljökvalitetsnormerna och miljökvalitetsmålen.

Miljökvalitetsnormer för buller

Enligt förordningen om omgivningsbuller ska kommuner med mer än 100 000 invånare ha kartlagt omgivningsbullret inom kommunen och tagit fram strategiska bullerkartor som visar bullersituationen. Enligt Huddinge Kommuns bullerkartläggning från 2021 är den främsta bullerkällan i området Häradsvägen, därefter Rödhakevägen. Närmast Häradsvägen beräknas bullernivåerna i nuläget uppgå till 70 dBA ekvivalent ljudnivå. Maximala bullernivåer inom planområdet uppgår enligt kartläggningen till 85 dBA.

Sedan tidigare genomförda åtgärder är att bullerplank har byggts utmed Häradsvägen, dock ej i direkt anslutning till planområdet.

Miljö

Foto över planområdet idag, sett från södra delen mot Häradsvägen. Fotot visar på hårdgjorda och tomma ytor samt städ och sly närmast fastighetsgränsen i sydöst.Planområdets omfattar till stor del hårdgjorda ytor, omgivna av viss grönska i form av gräsytor, träd och sly.

Mark och vegetation

Planområdet omfattas inte av några riksintressen. Planområdet består, utöver befintlig verksamhetsbyggnad, till stor del av hårdgjord yta med visst inslag av grönska mot i området ytterkanter. Mot Häradsvägen finns gräsytor, mot Rödhakevägen finns enstaka träd. I planområdets östra del finns berg i dagen, träd och sly. Området är lägre beläget än Häradsvägen och är relativt plant, men sluttar ned mot söder. I planområdets östra del finns en mindre kulle. Höjderna inom området varierar mellan +32,2 och +35,9 meter över nollplanet (RH 2000).

Karta som visar tre bevarandevärde träd, markerade med gröna ringar. Två av träden ligger utanför planområdet på kommunens fastighet. En bevarandevärd ek pekas ut i planområdet östra del, intill fastighetsgränsen.Bevarandevärda träd inom och i anslutning till planområdet.

Naturvärden

Inga utpekade höga naturvärden finns i eller i anslutning till planområdet.

En bedömning av trädmiljön har genomförts av kommunekolog, där tre träd, inom och intill planområdet, har bedömts som bevarandevärda – två ekar och en tall. En ek står utmed fastighetsgräns mot villafastigheten i öster. Den andra eken och tallen står på kommunens fastighet utmed Rödhakevägen och gränsar mot planområdet.

Rekreation och friluftsliv

Planområdet omfattar inga platser för rekreation eller friluftsliv, men har god tillgång till rekreation. Naturreservatet Glömsta ligger cirka 200 meter söder om planområdet och nås med fots. Långsjön ligger ca 500 meter nordost om planområdet och används för bland annat promenader, jogging, hundrastning och picknik.

Strandskydd

Planområdet omfattas inte av strandskydd.

Vattenområden

Planområdet omfattas av Östra Mälarens vattenskyddsområde och ligger inom den sekundära skyddszonen. Inom vattenskyddsområdet gäller skyddsföreskrifter. Följande två handlar om hantering av dag- och dräneringsvatten:

  • Utsläpp av dagvatten från nya eller ombyggda hårdgjorda ytor där risk för vattenförorening föreligger, såsom större vägar, broar och parkeringsanläggningar, får inte ske direkt till ytvatten utan föregående rening. Dräneringssystem vid sådana anläggningar ska vara försett med möjlighet till fördröjning och uppsamling i samband med exempelvis kemikalieolyckor.

  • Utsläpp av dag- och dräneringsvatten från befintliga vägar, broar, parkeringsanläggningar och dylikt får förekomma i den omfattning och utformning den har då dessa föreskrifter träder i kraft under förutsättning att den inte strider mot bestämmelserna i gällande miljölagstiftning.

Detaljplanen bedöms inte påverka vattenskyddsområdet.

Ekosystemtjänster

Då fastigheten till stora delar är hårdgjord är mängden ekosystemtjänster mycket begränsad. De antal träd som återfinns i nordost och utmed fastighetsgränsen i sydväst bidrar i mindre mån med luftrening och vattenreglering.

Tabell som visar hur stora mängder av olika ämnen i kg per år som planområdet beräknas belasta dagvattnet. Beräkningen utgår ifrån den nuvarande markanvändningen.Föroreningsmängder i dagvattnet från planområdet i dagsläget (kg/år).

Dagvatten

Planområdet är till stor del hårdgjort, med visst inslag av grönska. Dagvattenflödena har i dagsläget inga stora möjligheter att fördröjas inom planområdet. 10-årsflödet för befintlig situation har ett dimensionerat flöde om 40 liter/sekund. Flödet vid ett 20-årsregn har ett dimensionerande flöde om 63 liter/sekund.

Föroreningsmängderna i dagvattnet före exploatering visas nedan. I nuläget finns inga dagvattenlösningar i området. En liten fördröjning och rening kan ske i befintliga grönytor.

Geotekniska förhållanden

Geologiska förhållanden

Planområdet är beläget inom ett utfyllt område, vilket överlagrar lera, morän och berg. Djupet till bergytan varierar. Ytligast är i västra delen av planområdet, där berg påträffas vid 0,5 meter under markytan. Jorddjupet bedöms vara större längs planområdets nordöstra del, där jorddjup överskridande 6 meter förekommer.

Fyllnadsmaterialet är homogent och utgörs till större delen av ett grusigt sandmaterial med blandat innehåll av torrskorpelera, mull och växtrester. Fyllnadsmaterialets mäktighet varierar över fastigheten från omkring 0,5 meter under markytan till som mest 3,5 meter under markytan.

Naturligt avlagrad jord utgörs till största del av finkornig sandig morän längs med fastighetsgränserna. I mitten av planområdet har naturligt avlagrad lera påträffats.

Hydrologiska förhållanden

Hydrologiska förhållanden

Grundvattenförhållandena har undersökts i samband med att en miljöteknisk markundersökning (2024) har genomförts. Grundvatten påträffades mellan 4–5 meter under markytan. Grundvattnets strömningsriktning bedöms vara i ostlig-sydostlig riktning mot Långsjön.

Enligt SGU:s brunnskarta finns flertalet energibrunnar inom cirka 50–150 meter i nordvästlig-västlig-sydvästlig riktning om planområdet. Enligt brunnskartan finns en dricksvattenbrunn cirka 70 meter sydväst om planområdet. Brunnen bedöms inte vara i bruk för dricksvatten, då Huddinge kommun har kommunalt dricksvatten via VA-ledningsnät.

Markavvattning

Nordvästra hörnan av planområdet har tidigare omfattats av Segeltorps torrläggningsföretag, som är upphävt sedan 2022.

Hälsa och säkerhet

Elektromagnetiska fält

En transformatorstation finns inom fastigheten Jakobslund 2:19, cirka 80 meter från planområdet.

Karta som visar på var provtagningar för markföroreningar har gjorts. Tio provtagningar har gjorts med god spridning i området.Provtagningspunkter för jord och grundvatten samt klassning (Miljöteknisk utredning, 2024).

Förorenad mark

En miljöteknisk markundersökning har utförts (2024), med syfte att utreda eventuell förekomst av föroreningar i jord och grundvatten inom planområdet, bedöma om eventuella föroreningar kan utgöra risk för människors hälsa och/eller miljön, samt bedöma eventuellt behov av vidare undersökningar eller åtgärder.

Jordprover har tagits i totalt tio provtagningspunkter och grundvattenprov i en punkt.

Halter av PAH-H över Avfall Sveriges rekommenderade haltgränser för farligt avfall (FA) har detekterats i två punkter. Halterna har detekterats på ett djup om mellan 0,8–1 meter under markytan i ena punkten och mellan 1,1–1,2 meter under markytan i den andra punkten. På djupare nivåer uppmättes halter av PAH-H överstigande Naturvårdsverkets generella riktvärde för känslig markanvändning (KM) men understigande riktvärdet för mindre känslig markanvändning (MKM).

I en punkt uppmättes alifatiska och aromatiska kolväten, PAH-M och PAH-H över Naturvårdsverkets generella riktvärde för KM men understigande riktvärdet för MKM. Halter av alifatiska kolväten uppmättes över generella riktvärdet för KM men under riktvärdet för MKM i ytterligare en provpunkt.

I två av provpunkterna uppmättes halter av PAH:er över KM men under MKM. I tre prover uppmäter metallhalter (kobolt, nickel) överstigande generella riktvärdet för KM men under MKM.

Halter av PAH-H över Naturvårdsverkets bedömningsgrunder för mindre än ringa risk (MRR) men under KM påträffades i en provpunkt. Inga halter av summa PCB-7 uppmättes över rapporteringsgränsen.

Asfaltsprov har gjorts i syfte att undersöka om tjärasfalt kan förekomma. Enligt analyserat asfaltsprov underskrids gränsen för tjärasfalt tydligt, och asfalten bedöms därmed vara fri från stenkoltjära.

I grundvatten har koncentrationer av aromater (>C16-C35, PAH-M och PAH-H detekterats över Drivkraft Sveriges (SPBI:s) riktvärde för dricksvatten. Vid jämförelse mot riktvärde för inträngning av ångor underskred uppmätta föroreningshalter riktvärdet. Nickelkoncentrationer enligt SGU:s tillståndsklass måttlig halt har uppmäts. Koncentrationer av arsenik, kadmium, koppar, bly och zink uppmättes i koncentrationer om mycket låg till låg halt.

I grundvattenprov detekterades förhöjda halter av PFAS, överskridande Livsmedelsverkets framtagna gränsvärde för PFAS4. Uppmätta halter av PFAS11 underskred SGU:s riktvärde för att vända trend, men under riktvärdet för grundvatten. Uppmätta halter av PFOS underskrider SGI:s preliminära riktvärde för PFOS i grundvatten.

Lukt

Inga verksamheter finns i eller i närheten av planområdet som orsakar luktstörningar.

Karta som visar ekvivalent bullernivå, där nivåerna är som högst utmed Häradsvägen. Där uppgår den ekvivalenta bullernivån 70 decibel. Längst bort från Häradsvägen är den ekvivalenta runt 50-60 decibel.Ekvivalenta bullernivåer år 2021 enligt kommunövergripande bullerkartläggning.

Buller

En trafikbullerutredning har utförts (2023). Den främsta bullerkällan i området är Häradsvägen, därefter Rödhakevägen. Enligt en kommunövergripande bullerkartläggning från 2021 beräknas större delen av planområdet uppgå till ekvivalentbullernivå mellan 55–60 dB, närmast Häradsvägen uppgår bullernivåerna till 70 dB.

Karta som visar att maxnivån för buller är som högst utmed Häradsvägen, där nivån uppgår i över 85 decibel. Utmed Rödhakevägen uppgår maxbullernivån till runt 80 decibel. Inne i området är maxbullernivån runt 70-75 decibel.Maximala bullernivåer 2021 enligt kommunövergripande bullerkartläggning.

Maximala bullernivåer inom planområdet uppgår enligt kartläggningen till 85 dB.

Omkringliggande bebyggelse består i huvudsak av villor, i närområdet finns inga bullerkällor för externt industribuller.

Stomljud och vibrationer

Det finns ingen risk i planområdet för vibrationer eller stomljud som överstiger aktuella riktlinjer.

Ras, skred och erosion

Planområdet har enligt SGU:s kartvisare inte någon risk för ras eller skred.

Karta som visar på vattendjup inom och i anslutning till planområdet. En mindre del av planområdet, bakom befintlig byggnad mot söder, översvämmas till en nivå om 0,3-1 meter.Maximalt vattendjup enligt Huddinge kommuns skyfallsmodellering för 100-årsregn. Planområdets gräns markeras med röd linje.

Översvämning

En översiktlig skyfallsmodellering har tidigare gjorts för hela Huddinge. Den visar att en lågpunkt finns i området, som vid skyfall (100-årsregn med klimatfaktor 1,25), får ett maxdjup om 0,5–1 meter.

Karta som visar på maximalt vattendjup och flödesvägar. En mindre del av södra planområdet fylls upp med vatten och rinner sedan vidare till fastigheten söderut innan det nåt diket och leds vidare västerut.Maximalt vattendjup och flödesvägar nedströms planområdet vid ett 56 mm regn vid befintlig situation. Planområdets gräns markeras med röd linje och flödesinriktning med svarta pilar (Dagvattenutredning, 2023).

Befintliga risker för översvämning har undersökts vidare inom ramen för utförd dagvattenutredning (2024). Instängda områden och maximala vattendjup har utretts i programmet ScalgoLive, utifrån ett beräknat skyfall motsvarande 56 mm. Huvudparten av ytvattnet kommer från själva planområdet och avrinner söderut över fastigheten. Vid kraftiga regn samlas vatten i en lågpunkt vid den befintliga byggnaden inom planområdet. Lågpunkten fylls upp på cirka 15 m3, därefter rinner vattnet vidare till en lågpunkt på grannfastigheten och sedan vidare mot Rödhakevägen via fastighetens infart. Vattnet fortsätter längs Rödhakevägen till ett dike söderut. Resterande delar av området rinner också till detta dike men via alternativa avrinningsvägar.

Värmeöeffekt

Planområdet riskerar i dagsläget att få måttliga värmeöeffekter då stora delar av marken är hårdgjord och öppen, dock klimatreglerar omkringliggande småhusträdgårdar temperaturen något. Befintlig vegetation bidrar med viss lokal klimatreglering.

Byggnadsfritt avstånd till statlig väg och järnväg

Planområdet angränsar inte till statlig väg eller järnväg och omfattas inte av byggnadsfritt avstånd.

Farligt gods

Inga primära eller sekundära transportleder för farligt gods finns i närhet av planområdet.

Störande verksamheter

Detaljplaneområdet omfattar inga störande verksamheter. Detaljplanen påverkas inte heller av omkringliggande verksamheter.

Kulturmiljö

Kulturmiljövärden

I en kulturmiljöutredning från 1984 har ett större område, inklusive fastigheten Odalmannen 1, pekats ut som representativ för de strömningar som styrde utformningen av Stockholmsområdets villabebyggelse under 1900-talets första decennier. Inslaget av modern bebyggelse bedömdes då som marginellt. Med hänsyn till detta angavs att framtida planering ska inriktas mot att bevara områdets karaktär och egenart.

I en kulturmiljöinventering från 2003 pekas enbart Vattenledningsverkets vaktstuga, belägen cirka 70 meter sydost om planområdet, ut. Vaktstugan är från 1904 och identisk med densamme vid Fittjanäset. Huset har träpanel målad i gult med gröna detaljer, där ursprungliga fönster och tegeltak är bevarad. Enligt inventeringen ska stor hänsyn tas till byggnadens ursprungliga karaktär och detaljer.

Även i kommunens kulturmiljöprogram, underlag till ÖP 2050, pekas Vattenledningsverkets vaktstuga ut som en särskilt värdefull byggnad. I kulturmiljöprogrammet anges att byggnaden ska vårdas och underhållas samt att tillbyggnader ska undvikas.

Under åren har ställningstagandet kring områdets värdefulla kulturmiljö skiftat från att ett större område pekas ut, till att enbart peka ut vaktstugan. I senare inventeringar och ställningstaganden pekas inte planområdet ut som av värde för kulturmiljön. Den ursprungliga verksamhetsbyggnaden inom planområdet finns kvar inom planområdet, men har vid olika tillfällen byggts ut och byggts till, vilket dominerar uttrycket i dagsläget.

Fornlämningar

Inga kända fornlämningar finns i eller i anslutning till planområdet.

Social hållbarhet

Planområdet tillhandahåller inga särskilda sociala värden i dagsläget och används inte av barn eller ungdomar. Tillgången till kommunala lekplatser är begränsad i Segeltorp. Närmsta lekmöjligheter finns på de omkringliggande skolgårdarna.

Tidigare verksamhet är nedlagt och platsen utgörs i huvudsak av en öppen, outnyttjad yta. Fastigheten används enbart tillfälligt för jordgubbs- och julgransförsäljning.

Bostadssammansättningen i området är i dagsläget dominerat av villor och radhus, vilket innebär begränsade möjligheter för människor med olika förutsättningar att bo i området.

Offentlig service

Ingen offentlig service finns i dagsläget inom planområdet. I nära anslutning till planområdet finns flertalet skolor och förskolor, såsom Långsjöskolan och Segeltorpsskolan samt förskolorna Trädgårdssångaren och Hagen.

Kommersiell service

Ingen aktiv kommersiell service finns inom planområdet i dagsläget.

Kommersiell service i form av gym och bageri finns i Segeltorp centrum, cirka 600 meter från planområdet. Närmsta livsmedelsbutik finns utmed Häradsvägen, cirka 550 meter från planområdet.

Arbetsplatser

Planområdet har tidigare utgjort ett mindre verksamhetsområde. Verksamheten har sedan tidigare upphört och den befintliga verksamhetsbyggnaden står i dagsläget tom.

Arbetsplatser finns omkring området, bland annat i Segeltorp centrum och kopplade till omkringliggande skolor och förskolor.

Trafik

Gatustruktur

Häradsvägen, som angränsar planområdet i norr, är en högt trafikerad huvudgata som även trafikeras av lokalbussar. Häradsvägen kopplar samman E4/E20 med Huddingevägen och är således en viktig länk mellan det lokala och regionala vägnätet. Längs Häradsvägen finns också cykelstråk med både lokal och regional betydelse.

Rödhakevägen angränsar planområdet i väster och söder och är en lokalgata. Gatan är cirka 4 meter bred och förbud mot genomfartstrafik råder. Endast boende på Rödhakevägen och närliggande gator samt särskild trafik såsom leveranser och färdtjänst till Långsjöskolan har anledning att köra på Rödhakevägen vilket gör att fordonsflödena längs vägen generellt bedöms som låga.

Huddinge kommun är väghållare för både Häradsvägen och Rödhakevägen.

Gångtrafik

I Huddinge kommuns gångplan utgör Häradsvägen en del av det övergripande gångnätet, som utgör stommen i kommunens gångnät. Det har en uppsamlande funktion och syftar till att erbjuda smidiga, trygga och säkra gångresor till kollektivtrafik, service och andra målpunkter. Utbyggda gångbanor och gångvägar finns utmed Häradsvägen. På vägens södra sida finns en lokal gång- och cykelbana som gränsar mot planområdet. På norra sidan finns en gång- och cykelväg av regional karaktär. En gångtunnel finns under Häradsvägen i höjd med närliggande busshållplats. Ytterligare en gångtunnel finns öster om planområdet, under Mickelsbergsvägen.

Rödhakevägen saknar gångbanor. Ett övergångsställe finns över Rödhakevägen intill korsningen mot Häradsvägen. Övergångsstället är något indraget från korsningspunkten och medför att korsningen avviker från kommunens standard enligt teknisk handbok. Ett troligt faktiskt trafikbeteende är att övergångsstället blockeras av fordonstrafik som ska svänga ut på Häradsvägen, vilket medför att korsningspunkten är trafikosäker.

Nordväst om planområdet finns en parkeringsplats tillhörande Långsjöskolan, belägen cirka 250 meter söder om planområdet. Ett utbyggt skolstråk finns i form av gångbanor utmed Hagvägen och Ålyckevägen.

Cykeltrafik

Kombinerade gång- och cykelbanor finns på båda sidor av Häradsvägen. Sträckan på den norra sidan Häradsvägen är utpekat som ett regionalt cykelstråk i kommunens cykelplan. Över Rödhakevägen utmed Häradsvägen finns en cykelpassage. Även cykelpassagen bedöms som trafikosäker, då den blockeras av fordonstrafik som ska svänga ut mot Häradsvägen.

På Rödhakevägen och övriga lokalgator i området sker cykling i blandtrafik.

Kollektivtrafik

Planområdet har i dagsläget en god kollektivtrafikförsörjning genom busstrafik med anslutning till spårbunden trafik i Stuvsta och Fruängen. Närmaste busshållplats är Lövsångarvägen, belägen cirka 100 meter från planområdet. Busslinjerna 703, 704 och 710 passerar planområdet på Häradsvägen. Buss 703 går mellan Fruängen-Sörskogen och buss 704 går mellan Fruängen-Huddinge centrum. Buss 710 går mellan Skärholmen-Sörskogen. Buss 703 och 710 går i halvtimmestrafik och buss 704 går i kvartstrafik. Vid Segeltorp centrum cirka 600 meter från planområdet passerar även stombusslinje 173, mellan Skarpnäck och Skärholmen.

Planområdet ligger inom spårväg syds influensområde, där en spårvägsstation planeras till Segeltorp centrum, cirka 1 kilometer från planområdet.