Konsekvenser

Fastigheter och rättigheter

För kvartersmarken behöver exploatören förvärva mark från kommunens fastighet Jakobslund 2:19.

Befintliga ledningsrätter bibehålls och säkras genom markreservat i plankartan.

Miljö

Undersökning om betydande miljöpåverkan

Enligt 6 kap. 3 § miljöbalken ska en myndighet eller en kommun som upprättar eller ändrar en plan eller ett program som krävs i lag eller annan författning göra en strategisk miljöbedömning om genomförandet av planen, programmet eller ändringen kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.

Kommunen gör den sammanvägda bedömningen, utifrån det som beskrivs i Undersökning om betydande miljöpåverkan för detaljplan Odalmannen 1, att detaljplanen inte bedöms ge upphov till betydande miljöpåverkan) som avses i 6 kap. 5–8 §§ miljöbalken), med beaktande av förordningen 1988:905, bilaga 4). Motivet till ställningstagandet grundas på vad detaljplanen möjliggör för bebyggelse samt den analys som redovisas undersökningshandlingen

En strategisk miljöbedömning, enligt 6 kap. 3 § miljöbalken behöver därför inte upprättas för detaljplanen.

Undersökningen har delgivits Länsstyrelsen som delar kommunens bedömning (2024-02-14).

Riksintressen enligt miljöbalken

Den föreslagna markanvändningen är förenlig med bestämmelserna om hushållning med mark- och vattenområden enligt 3 och 4 kap. miljöbalken.

Miljökvalitetsnormer för vatten

Sammantaget leder exploateringens dagvattenhantering en generell förbättring av föroreningsbelastningen till recipienten (se vidare under rubriken Dagvatten) till. Detta innebär bättre förutsättningar att uppnå miljökvalitetsnormer (MKN) i nedströms liggande vattenförekomster.

Miljökvalitetsnormer för luft

Trafiken i området leder inte till att MKN för luft eller miljömålet för Frisk luft äventyras.

Miljökvalitetsnormer för buller

Ljudnivåer vid befintliga byggnader i närområdet beräknas inte påverkas av nybyggnationen, se vidare under rubriken Buller.

Mark och vegetation

En del träd försvinner i och med att exploateringen sker. Detta kommer dock att kompenseras genom återplantering av träd och ytterligare gröna värden på kommande bostadsgård samt radhusens trädgårdar.

Naturvärden

Eken inom planområdet, som har pekats ut som bevarandevärd, har försetts med en skyddsbestämmelse i plankartan. Infarterna till radhusen ska anpassas efter de två träd som står utanför planområdet som har pekats ut som bevarandevärda. Genom att hänsyn tas till träden innebär detaljplanens genomförande inga negativa konsekvenser för befintliga naturvärden i eller i anslutning till planområdet.

Rekreation och friluftsliv

Exploateringen varken ökar eller minskar möjligheten till rekreation och friluftsliv.

Ekosystemtjänster och ekologisk kompensation

Planförslaget innebär att ett flertal befintliga träd tas ned till fördel för ny bebyggelse, men ersätts med större grönytor, rabatter och parkträd. Det innebär att ekosystemtjänsterna pollinering och infiltration förstärks. Anläggandet av dagvattenanläggningar stärker möjligheten till vattenrening och flödesreglering. Luftrening och klimatreglering bedöms få obetydlig påverkan av planförslaget.

Tabell som visar på hur föroreningsbelastningen av olika ämnen mätt i kilogram per år som planförslaget innebär. Planförslaget medför att belastningen av alla ämnen som undersökts minskas med hjälp av de dagvattenåtgärder som föreslås.Föroreningsmängder för befintlig samt planerad situation inom fastigheten utan och med dagvattenåtgärder (Dagvattenutredning, 2024).

Dagvatten

Flödesberäkningar visar att avrinningen kommer att öka marginellt efter exploatering på grund av att beräkningen av flöden för planerad bebyggelse gjorts med klimatfaktor. En erforderlig fördröjningsvolym i linje med Huddinge kommuns dagvattenstrategi beräknas till 4 m3. Denna volym planeras fördröjas i växtbäddar.

Föroreningsberäkningen indikerar att föroreningsbelastningen i dagvattnet minskar för alla ämnen utom PAH16 efter exploatering även utan åtgärder. Detta då den planerade exploateringen innebär att hårdgjorda ytor minskar och att grönytor ökar. Föroreningsbelastningen kommer att minska för alla ämnen efter rening jämfört med nuläget.

Karta som visar på dagvattenåtgärder i form av ledningar och grönytor. Dagvattnet föreslås fördröjas inne i området innan det rinner vidare i ledningsnätet.Identifierade lämpliga ytor för dagvattenhantering samt förslag för eventuella dagvattenledningar och anslutning till allmän dagvattenledning. Blå pilar visar avvattningsriktning (Dagvattenutredning, 2024).

Huvudprincipen för dagvattenhantering inom planområdet är avledning till växtbäddar för såväl rening som fördröjning.

Geotekniska förhållanden

Geologiska förhållanden

Inga geotekniska anpassningar har bedömts som nödvändiga.

Markradon

Byggnaderna ska utföras radonsäkert.

Hydrologiska förhållanden

Hydrologiska förhållanden

Detaljplanens genomförande har positiv inverkan på de hydrologiska förhållandena, då möjligheten för infiltration och perkolation ökar.

Markavvattning

Planen medför ingen påverkan i och med att Segeltorps torrläggningsföretag är upphävt.

Hälsa och säkerhet

Elektromagnetiska fält

Nya byggnader bedöms inte vara utsatta för risker kopplade till elektromagnetiska fält.

Förorenad mark

Vid exploatering av bostäder, vilket motsvarar känslig markanvändning (KM), krävs efterbehandlingsåtgärder för att avgränsa och sanera eller riskminimera de påträffade delområden innehållande förhöjda halter.

Uppmätta halter överstigande rekommenderade haltgränser för farligt avfall (FA) har inte kunnat avgränsats i plan- eller djupled. Kompletterande provtagning behöver därför göras för att avgränsa påträffade föroreningshalter inför planerade schaktarbeten. Dessa undersökningar utförs lämpligen i samband med eller i direkt anslutning till kommande entreprenadarbeten. Förekommande haltförhöjningar gör att eventuella överskottsmassor behöver transporteras till mottagningsanläggning med tillstånd att ta emot aktuell föroreningsgrad. I samband med schakt behöver det finnas beredskap kring hur misstänkt avvikande eller förorenade massor kan provtas, bedömas och hanteras.

Inga analyser för avfallsklassificering (laktest) har utförts inom ramen för genomförd miljöteknisk undersökning. Kompletterande avfallsklassificering (laktester) behöver därför utföras för att kunna klargöra hur schaktmassor ska omhändertas inför externt omhändertagande.

Befintliga FA-massor och associerade massor över KM ska avhjälpas genom schaktsanering. Då föroreningen tycks begränsad till ett endast några decimeter mäktigt jordlager bedöms den kunna avskiljas och avlägsnas relativt smidigt. Avgränsning av massor görs inför eller i samband med planerade markarbeten.

Vid kommande schaktarbeten behöver hänsyn tas till SVOA:s ledningar som går genom fastigheten. För att särskilja de eventuellt förorenade fyllnadsmassorna som lämnas kvar runt SVOA:s ledningar rekommenderas att en geotextilduk används, för att avgränsa sanerat område mot kvarlämnade massor. Innan några skyddsåtgärder vidtas ska dialog föras med SVOA om hur hantering ska utföras samt vilket avstånd som gäller för schakt i närheten av SVOA:s ledningar.

Förhöjda föroreningshalter (PFAS och PAH) i grundvattnet bör tas hänsyn till och hanteras i samband med eventuell länshållningshantering i kommande schaktentreprenad. Detta för att kontrollera att inga förhöjda föroreningshalter släpps ut på dagvattennätet.

All hantering av förorenade massor är anmälningspliktig verksamhet. Enligt 28 § förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd (SFS 1998:899) skall en anmälan om avhjälpande åtgärder lämnas in till och godkännas av tillsynsmyndigheten innan en eventuell sanering påbörjas.

Buller

Den planerade bebyggelsen bedöms inte negativt påverka bullersituationen för befintlig bebyggelse.

Enligt trafikbullerutredningen (2023) beräknas de planerade bostäderna utmed Härandsvägen få en ekvivalent ljudnivå över 60 dBA. Riktvärdet om högst 60 dBA ekvivalent ljudnivå vid fasad överskrids även vid byggnadens gavlar. Detta innebär att bostäderna måste ha minst hälften av bostadsrummen vända mot ljuddämpad sida.

Den ekvivalenta ljudnivån vid fasad på den ljuddämpade sidan av byggnaden beräknas till högst 50 dBA. Riktvärdet för ljuddämpad sida (högst 55 dBA ekvivalent ljudnivå) klaras med marginal.

Bullerkarta som visar på ekvivalenta ljudnivåer vid fasad på den föreslagna bebyggelsens bottenvåning. Mot Häradsvägen uppgår nivån till 67 decibel och mot Rödhakevägen till 48 decibel.Ekvivalent ljudnivå vid fasad vid bottenvåning. Bullernivåerna från Häradsvägen är som högst vid byggnadens lägre våningar, och minskar i styrka för de övre våningarna (Trafikbullerutredning, 2023).

Flerfamiljshuset fungerar som ett bullerskydd för radhusen som ligger mot Rödhakevägen. Vid dessa beräknas den ekvivalenta ljudnivån till högst 53 dBA, vilket innebär att riktvärdet för ekvivalent ljudnivå vid fasad (högst 60 dBA) innehålls utan avstegsfall.

Bullerkarta som visar på maximala ljudnivåer vid fasad på den föreslagna bebyggelsens bottenvåning. Mot Häradsvägen uppgår nivån till 83 decibel och mot Rödhakevägen till 65 decibel.Maximal ljudnivå vid fasad vid bottenvåning (Trafikbullerutredning, 2023).

Riktvärde för maximal ljudnivå vid fasad finns endast för ljuddämpad sida. Samtliga lägenheter beräknas innehålla riktvärdet högst 70 dBA vid fasad nattetid vid ljuddämpad sida.

Val av ytterväggskonstruktion, don och fönster styrs i hög grad av trafikbuller. Särskild tonvikt bör läggas på att välja don, fönster och ytterväggskonstruktion för att skapa en god ljudmiljö. Med hänsyn till de höga ljudnivåerna mot Häradsvägen rekommenderas ljudklass B för bostäderna. Stor omsorg ska tas i den kommande projekteringen vid dimensioneringen av fasadkonstruktioner så att en god ljudmiljö inomhus erhålls.

Illustrationsplan över den föreslagna bebyggelse där utomhusytor pekas ut och är som högst 50 decibel. Ytan ligger bakom flerbostadshuset, som skyddar gården från Häradsvägens buller.Uteplatser förläggs mot fastighetens gårdssida, där de klarar riktvärden enligt trafikbullerförordningen. Genom att tät vägg utförs på cykelförrådet ges effekt som en lokal bullerskärm, vilket kan medföra att ljudnivån sänks till högst 50 dBA ekvivalent ljudnivå även i området utpekat för lek (Trafikbullerutredning, 2023).

Genom att förlägga uteplatser mot fastighetens gårdssida kan uteplatser i markplan anordnas som klarar riktvärden enligt trafikbullerförordningen, det vill säga högst 50 dBA ekvivalent respektive 70 dBA maximal ljudnivå. För flerfamiljshuset innehålls både riktvärdet för ekvivalent och maximal ljudnivå i det område som är betecknat som berså i figuren över uteplatser. I området för lek beräknas den ekvivalenta ljudnivån bli cirka 52 dBA. Med en lokal skärm, exempelvis genom att cykelförrådet utförs med en tät vägg mot Häradsvägen, kan ljudnivån sänkas till högst 50 dBA ekvivalent ljudnivå även i området för lek.

Stomljud och vibrationer

Detaljplanens genomförande bedöms inte innebära risk för vibrationer eller stomljud som överstiger riktlinjerna, varken inom eller utanför planområdet.

Ras, skred och erosion

Risk för ras, skred och erosion bedöms inte föreligga.

Karta som visar på åtgärder för att hantera skyfallsvatten i form av nedsänkta ytor på bostadsgården. Vatten rinner därefter vidare ytligt på markytan mot Rödhakevägen utmed fastighetsgränsen.Föreslagna lösningar för skyfallshantering: höjdsättning (1), överdämningsytor (2) och svackdike (3). Orange streckade linjer visar upphöjning av marken för att förhindra ytliga vattenflöden. Lila pilar visar föreslagna avrinningsvägar till överdämningsytor samt skyfallsväg ut från fastigheten ifall översvämningsytornas kapacitet överstigs (Dagvattenutredning, 2024).

Översvämning

Inom den planerade exploateringen kommer en lågpunkt på ca 15 m3 delvis att byggas bort. Det resulterar i att motsvarande volym behöver omhändertas inom området med skyfallsfördröjande åtgärder som exempelvis naturliga lågpunkter. För att förebygga denna översvämningsproblematik har åtgärder utformats att ta hand om cirka 38 m3 vatten inom den planerade exploateringen. Åtgärderna bygger på ett system som består av upphöjning av marken vid byggnaderna, två överdämningsytor och ett svackdike. Föreslagna växtbäddar för dagvattenhantering kommer också ha viss magasinerande funktion för den inledande nederbörden vid ett större regn.

Avrinningen från planområdet vid skyfall kommer i framtiden i första hand avledas till de två dämningsytorna, där skyfallsvatten kontrollerat kan samlas. När kapaciteten överstigs rinner vattnet vidare mot ett anlagt svackdike, som placeras parallellt med fastighetsgränsen som hindrar att vattnet rinner vidare till angränsande villafastighet. Föreslagna principlösningar ses i figur som visar föreslagna lösningar för skyfallshantering.

Ovanstående skyfallsåtgärder innebär att flödena från planområdet kommer minska jämfört med nuläget och att planförslaget ger en förbättrad framtida skyfallssituation jämfört med om området lämnas som det är idag. Inga vattendjup som innebär försvårad framkomlighet för räddningsfordon bedöms uppstå inom eller utanför planområdet. Befintlig bebyggelse kommer inte att påverkas negativt efter omdaning.

Klimatanpassning

Generellt bidrar detaljplanens genomförande till mer grönska och en minskad andel hårdgjord yta. Detta får positiva konsekvenser för vattenreglering, där mer vatten kan infiltreras inom planområdet. Minskad hårdgjorda ytor får även positiva konsekvenser för värmeöeffekter, som bedöms minska efter exploatering jämfört med dagens situation.

Klimatpåverkan

Ny bebyggelse innebär alltid en klimatbelastning på grund av att det genereras utsläpp av växthusgaser i främst i byggskedet, för bland annat byggmaterial och byggtransporter. Från den 1 januari 2022 gäller lagen om klimatdeklarationer för byggnader. Den omfattar alla som söker bygglov efter detta datum.

Den aktuella lokaliseringen för ny bebyggelse är mycket lämplig i och med att det är ett förtätningsprojekt med väl fungerande infrastruktur som omgärdar platsen. Det är även beläget inom spårväg syds influensområde. Den planerade bebyggelsen med tillkommande boende kommer även innebära en ökad biltrafik jämfört med nuläget. Projektet planerar därför för olika mobilitetslösningar för att hålla antalet bilparkeringar nere. Sammanlagt bedöms klimatpåverkan vara marginell.

Farligt gods och störande verksamheter

Inga anpassningar kopplat till primära eller sekundära leder för farligt gods är nödvändiga.

Inga anpassningar kopplat till störande verksamheter är nödvändiga.

Bebyggelse

Illustrationsdiagram som visar hur skuggan faller till följd av exploateringen mellan kockar 8 och 15 vid höstdagjämning. Figuren visar att skuggan mellan dessa tider enbart faller mot omgivande vägar samt att skuggan från radhusen delvis faller mot den gemensamma gården under eftermiddagen.Solstudie som visar på hur skuggor faller till följd av föreslagen exploatering vid vår- och höstdagjämning. Illustration: CJ Studio.

Ljusförhållanden

Med anledning av att planområdet omgärdas av vägar faller skuggorna från tillkommande bebyggelse i huvudsak mot dessa. Tillkommande bebyggelse bedöms medföra viss omgivningspåverkan avseende solljus och dagsljus för den omgivande bebyggelsen. Påverkan bedöms som liten. Skuggan är dock ej konstant utan rör sig under dagen och bedöms därför ha begränsad påverkan på solförhållandena eller ljusförhållandena i övrigt. Omkringliggande bebyggelse bedöms ha acceptabla ljusinsläpp även med nu föreslagen detaljplan. Sammantaget bedöms den begränsade skuggpåverkan som planerad bebyggelse medför på befintlig bebyggelse och allmänna ytor vara en rimlig konsekvens av detaljplanens genomförande.

De lägre radhusen placeras i planområdets södra del, vilket innebär delar av den gemensamma bostadsgården skuggas. Skuggan är dock inte konstant utan rör sig under dagen och bedöms därför ha begränsad påverkan på solförhållandena eller ljusförhållandena i övrigt.

Stadsbild och landskapsbild

Detaljplanens genomförande innebär en förändring i stadsbilden. Tidigare öppna och hårdgjorda ytor förses med byggnader, bostadsgårdar och parkering. Den befintliga verksamhetsbyggnaden rivs och ersätts av två tydliga byggnadskroppar, placerade utmed gatorna.

Mot Häradsvägen bidrar flerbostadshuset till att gränser mellan allmän platsmark och kvartersmark förtydligas. Genom att byggnadens entréer placeras mot vägen bidrar bebyggelsen till en ökad stadsmässighet och närvaro utmed gatan, vilket har inverkan på upplevelsen för särskilt gående och cyklister som passerar längs Häradsvägen.

Mot Rödhakevägen placeras radhusen en bit in på fastigheten. Då höga staket och plank i dagsläget är placerade vid fastighetsgränsen kommer den nya bebyggelsen bidra till att platsen upplevs mer öppen. Radhusens placering är i linje med hur övrig bebyggelse utmed gatan är placerad, vilket skapar en mer enhetlig upplevelse längs gatan.

Social hållbarhet

Planområdet som i dagsläget saknar värden för barn utvecklas med en gemensam, bullerskyddad bostadsgård, där lekinstallationer och mötesplats för de boende planeras.

Ändringen av markanvändning innebär en mer sammanhållen bebyggelse och att området blir mer definierat. Den nya bebyggelsen bidrar till en ökad närvaro i området och byggnadernas placering utmed gatorna skapar god överblick över omgivningen. Den nya bebyggelsen bedöms bidra med ökad trygghet i och kring planområdet.

Detaljplanen bidrar till en ökning och större blandning av bostäder i området. Detta innebär att människor har större möjlighet att bo kvar i området när livssituationen förändras.

Sammantaget bedöms detaljplanen innebära positiva konsekvenser med avseende på social hållbarhet.

Kulturmiljö

Planområdet är genom befintliga villafastigheter avskilt från det utpekade kulturmiljöområdet. Detaljplanen bedöms därför inte negativt påverka möjligheten att vårda och underhålla vaktstugan.

Inga fornlämningar påverkas av detaljplanens genomförande.

Riksintresse

Detaljplanens genomförande innebär ingen påverkan på befintliga riksintressen.

Trafik

Gatustruktur

Detaljplaneförslaget innebär ingen förändring av gatustrukturen som stort. Befintlig infart till planområdet från Häradsvägen flyttas cirka 8 meter längre norrut mot korsningen med Häradsvägen.

Gångtrafik

Detaljplanen omöjliggör inte för framtida standardhöjning av gång- och cykelbanan utmed Häradsvägen. I övrigt bedöms detaljplanen inte innebära några konsekvenser för gångtrafiken i området och är förenlig med Huddinge kommuns gångplan.

Cykeltrafik

Detaljplanen omöjliggör inte för framtida standardhöjning av gång- och cykelbanan utmed Häradsvägen. Planförslaget är förenligt med Huddinge kommuns cykelplan.

Kollektivtrafik

Detaljplanens genomförande innebär ett ökat underlag till befintlig kollektivtrafik. I övrigt innebär detaljplanen inga konsekvenser för kollektivtrafiken.

Biltrafik

Detaljplanen innebär en mindre ökning av trafiken. Trafikalstringen bedöms främst bero av de bostäder som tillskapas. Genomförd trafikutredning visar en ökning på cirka 30 fordonsrörelser under förmiddagens maxtimme. En kapacitetsbedömning av korsningen Häradsvägen/Rödhakevägen har genomförts, och inga kapacitetsproblem bedöms följa av detaljplanens genomförande.

Trafiksäkerhet

Rödhakevägen är en smal lokalgata som saknar gångbana. För att minimera konflikter, genom att fortsatt hålla trafiken utmed gatan låg, anläggs infarten till den gemensamma parkeringen så nära korsningen till Häradsvägen som möjligt.

Med anledning av den nya bebyggelsens placering har en analys om siktförhållande mot Häradsvägen genomförts inom ramen för trafikutredningen (2024). Genom att befintligt övergångsställe och cykelpassage placeras längre söderut på Rödhakevägen förbättras siktförhållande jämfört med dagsläget. Åtgärden möjliggör för fordonstrafik att i ett första steg stanna innan passagen, och i ett andra steg stanna efter passagen och innan korsningen utan att övergångsstället och cykelpassagen blockeras. Åtgärder utgör en förbättring av trafiksäkerheten jämfört med dagsläget.

Säker skolväg

Detaljplanen innebär inga negativa konsekvenser för skolvägen via Hagvägen och Ålyckevägen. Den planerade exploateringen bedöms endast medföra en marginell påverkan på den alternativa skolvägen längs Rödhakevägen. Detta då tillkommande trafikflöden uppskattas som låga samt att i princip all tillkommande trafik anländer i vägsystemet utanför den del som nyttjas av barnen. Den tillkommande trafiken från exploateringen bedöms inte heller påverka hastigheten på Rödhakevägen utan den bedöms även fortsatt vara mycket låg på grund av gatans karaktär och reglering.